Postanowienie
Na podstawie art. 63 ust.1 i 4 i art. 66 art.67 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024, poz.1112) w związku z art.123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. , poz. 572) w nawiązaniu do wniosku złożonego w dniu 23 kwietnia 2024 r. przez inwestora - Gospodarstwo Rolne Wojciech Górski, Bylice 49 , gm. Grzegorzew w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na hodowli bydła w ilości 156,4 DJP na działkach nr 123/1 i 123/2 w miejscowości BYLICE, gm. Grzegorzew
po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kole, Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarządu Zlewni w Kole oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu
postanawiam
I. Nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na hodowli bydła w ilości 156,4 DJP na działkach nr 123/1 i 123/2 w miejscowości Bylice , gm. Grzegorzew .
II. Określić zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, który powinien spełniać wymagania określone w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112), a w szczególności zawierać analizę podanych niżej zagadnień:
1. Wskazanie wszystkich obiektów, instalacji istniejących i planowanych do budowy/przebudowy/montażu w ramach realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, wraz z podaniem ich parametrów technicznych i technologicznych (m.in. opisem systemu utrzymania zwierząt, długości cyklu, sposobów karmienia i pojenia zwierząt), a także wskazaniem maksymalnej możliwej obsady inwentarza, która będzie mogła przebywać na terenie gospodarstwa w jednym momencie.
2. Wskazanie liczby sztuk rzeczywistych zwierząt poszczególnych grup technologicznych i liczby DJP w każdym budynku inwentarskim przed i po rozbudowie gospodarstwa.
3. Przedstawienie bilansu poszczególnych powierzchni na terenie planowanego przedsięwzięcia, w szczególności wskazanie wielkości powierzchni zabudowy, wielkości powierzchni terenów utwardzonych i biologicznie czynnych.
4. Przedstawienie czytelnego załącznika graficznego obrazującego elementy infrastruktury wymienione w pkt , ze wskazaniem na wymiary poszczególnych istniejących i planowanych obiektów.
5. Z zakresu ochrony środowiska gruntowo-wodnego:
1) Przedstawienie opisu usytuowania przedsięwzięcia względem cieków, wód powierzchniowych, zlewni oraz zbiorników wodnych i ujęć wód podziemnych.
2) Podanie przewidywanego źródła i szacowanej ilości wody (uwzględniającej maksymalną obsadę zwierząt) z rozgraniczeniem celów na jakie będzie ona pobierana (porządkowe, pojenie zwierząt, p.poż. i inne).
3) Określenie ilości powstających ścieków i sposobu ich zagospodarowania oraz określenie ilości wód opadowych i roztopowych z powierzchni utwardzonych (z określeniem wielkości tych powierzchni), sposobu odprowadzania wód opadowych i roztopowych z terenu planowanego przedsięwzięcia i ocenę oddziaływania tych wód na ich odbiorniki.
4) Opisanie sposobu czyszczenia i dezynfekcji obiektów inwentarskich (wskazanie środków chemicznych używanych do czyszczenia i załączenie ich karty charakterystyk), określenie ilości powstających w ten sposób ścieków oraz sposobu ich zagospodarowania.
5) Przedstawienie ilości i sposobów magazynowania oraz dalszego zagospodarowania odchodów zwierzęcych wraz z parametrami technicznymi obiektów przeznaczonych do ich przechowywania (z obliczeniami w zakresie ich wymiarowania pod katem zapewnienia wymaganej pojemności).
6) Wskazanie sposobu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego, w tym wód podziemnych, przed przedostawaniem się zanieczyszczeń z terenu gospodarstwa.
6. Z zakresu ochrony powietrza:
1) Przedstawienie analizy wraz z obliczeniami zawierającej rozprzestrzenianie substancji w powietrzu, w tym pyłu PM 2,5 z uwzględnieniem wszystkich źródeł emisji substancji do powietrza, zarówno zorganizowanej, jak i niezorganizowanej, związanych z eksploatacją przedsięwzięcia, nawet gdy będą emitować minimalne ilości substancji do powietrza.
2) Dołączenie pisma głównego inspektora ochrony środowiska w sprawie aktualnego stanu powietrza na przedmiotowym obszarze.
3) Analizę możliwości wystąpienia uciążliwości związanej z emisją substancji odorowych w odniesieniu do najbliższej zabudowy mieszkaniowej oraz określenie usytuowania planowanego przedsięwzięcia w stosunku do przeważających kierunków wiatrów.
4) Analizę w zakresie emisji substancji do powietrza, przeprowadzoną z uwzględnieniem maksymalnej możliwej obsady inwentarza w jednym najniekorzystniejszym momencie.
5) W przypadku, gdy zachodzą przesłanki, o których mowa w załączniku nr 3, pkt. 3.2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r., Nr 16, poz. 87), przedstawić sprawdzenie czy budynki nie są narażone na przekroczenie wartości odniesienia substancji w powietrzu lub dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu; w tym celu należy obliczyć maksymalne stężenie substancji w powietrzu dla odpowiednich wysokości.
6) Opis przewidywanych działań mających na celu ograniczenie negatywnych oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na stan powietrza, tj. opis działań organizacyjnych, technicznych lub technologicznych, służących ograniczeniu emisji substancji złowonnych do powietrza na poszczególnych etapach chowu.
7. Odniesienie się do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2023 r. w sprawie ,,Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu’’ (Dz.U z 2023, poz. 244).
8. Z zakresu ochrony klimatu: wyjaśnienie, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpływać na zmiany klimatu (uwzględnić emisję gazów cieplarnianych) i wskazanie rozwiązań łagodzących te zmiany, proszę także ocenić odporność przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnić czy przedsięwzięcie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, susza, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu i proszę opisać działania adaptacyjne.
Uzasadnienie
W dniu 23 kwietnia 2024 r. inwestor wystąpił do Wójta Gminy Grzegorzew z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na hodowli bydła w ilości 156,4 DJP na działkach nr 123/1 i 123/2 w miejscowości BYLICE , gm. Grzegorzew
Rodzaj , parametry techniczne oraz zasięg potencjalnego oddziaływania na środowisko przedmiotowej inwestycji zaliczają ją do grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust.1 pkt 104 lit.a tiret pierwsze, podwójne tiret pierwsze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz.1839 z późn.zm.).
Działając zgodnie z art. 64 ust.1 ustawy ooś, Wójt Gminy Grzegorzew zwrócił się pismami Nr RDS.6220.1.2024 z dnia 2 maja 2024 r. do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kole, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarządu Zlewni w Kole oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kole opinią sanitarną Nr ON-NS.9011.3.19.2024 z dnia 13.06.2024 r. nie stwierdził potrzeby, przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na hodowli bydła mlecznego w ilości docelowej 156,4 DJP na działkach nr ewid. 123/1 i 123/2 w gospodarstwie rolnym w Bylicach, gm. Grzegorzew , z zachowaniem :
1. Wszystkich rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, wynikających z karty informacyjnej przedsięwzięcia ,chroniących otoczenie i środowisko , a w konsekwencji i zdrowie ludzi przed ujemnym oddziaływaniem planowanej inwestycji, tak aby :
- emisja hałasu generowanego przez gospodarstwo nie przekroczyła wartości 50dB w porze dziennej i 40 dB w porze nocy w granicach najbliższej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i odpowiednio 55 dB w porze dziennej i 45 w porze nocy w granicach najbliższej zabudowy zagrodowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r. ,poz.112),
- emisje substancji do powietrza nie były wyższe niż określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. z 2021 r. ,poz. 845 i rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. Nr 16 ,poz.87 ).
2. Szczególną uwagę należy zwrócić na maksymalne ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazowych wprowadzanych do atmosfery, w tym substancji złowonnych.
3. Wody opadowe i roztopowe z terenu projektowanego przedsięwzięcia zagospodarować zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków , a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz.U. z 2019 r. ,poz. 1311).
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole pismem Nr PO.ZZS.3.4901.156.2024.PP.4 z dnia 17.09.2024 r. po uzyskaniu od inwestora dodatkowych wyjaśnień do karty informacyjnej przedsięwzięcia nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego zadania .Natomiast wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
1.W gospodarstwie rolnym należy nie przekraczać łącznej obsady wynoszącej 156,4 DJP ,zachowując określone przepisami prawnymi minimalne powierzchnie w m2 przypadające na jedno zwierzę.
2. Gnojówkę i gnojowicę należy magazynować w szczelnych zbiornikach bezodpływowych , odpornych na działania mechaniczne , termiczne i chemiczne, o pojemności gwarantującej ich przechowywanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
3. Wytworzone nawozy( obornik, gnojówkę i gnojowicę) należy zagospodarowywać na gruntach własnych oraz przekazywać innym odbiorcom do wykorzystania w celach nawozowych na podstawie stosownych umów, nie przekraczając rocznej dawki 170 kg azotu w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych , zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
4. Ścieki z mycia i dezynfekcji urządzeń do udoju oraz mycia zbiornika na mleko należy gromadzić w szczelnym zbiorniku bezodpływowym, a następnie wywozić do oczyszczalni ścieków.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem Nr WOO-IV.4220.585.2024.KJ.6 z dnia 24 września 2024 r. wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia pn.: „ hodowla bydła w ilości 156,4 DJP na działkach nr 123/1 i 123/2 w miejscowości Bylice , gm. Grzegorzew" istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Wydając powyższą opinię Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wziął pod uwagę skalę przedsięwzięcia , jego charakter oraz możliwość negatywnego oddziaływania na stan jakości powietrza , a także na środowisko gruntowo-wodne.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wskazał w swojej opinii na konieczność przedstawienia wszystkich obiektów i instalacji istniejących i planowanych do budowy w ramach realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, wraz z podaniem ich parametrów technicznych i technologicznych, a także przede wszystkim określenia maksymalnej możliwej obsady zwierząt w każdym budynku inwentarskim. Dokonana analiza parametrów eksploatacyjnych i technologicznych przedsięwzięcia oraz warunków środowiskowych i terenowych pozwoli na określenie skutecznych metod zabezpieczenia środowiska przed negatywnym wpływem przedsięwzięcia.
W oparciu o wyżej wymienione opinie organów opiniujących oraz o analizę własną dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, organ prowadzący postępowanie postanowił nałożyć na inwestora obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Reasumując należy stwierdzić, iż przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia wykaże , czy zadanie spełniać będzie wymagania odnośnie dopuszczalnych poziomów i norm w zakresie środowiska gruntowo-wodnego i ochrony powietrza przy uwzględnieniu maksymalnej możliwej obsady zwierząt.
Biorąc powyższe pod uwagę należało postanowić jak w sentencji.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie za pośrednictwem Wójta Gminy Grzegorzew w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Z-ca Wójta
Katarzyna Fila
Otrzymują :
1.Wnioskodawca
2. strony postępowania
3. a/a
Podanie do publicznej wiadomości nastąpiło poprzez :
1.Zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej w zakładce ochrona środowiska / postepowanie w sprawie ocen oddziaływania na środowisko
2.Wywieszenie na tablicach ogłoszeń miejscowości BYLICE
3.Wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Grzegorzewie