RDS. 6220.4.2024

Postanowienie

 Na podstawie art. 63 ust.1 i 4, 64 ust.1, 65, 66, 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024, poz.1112 ze zm.) w związku z art.123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. , poz. 572 ) w nawiązaniu do wniosku złożonego w dniu 14 listopada 2024 r. przez inwestora – Skarb Państwa Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu, ul. Siemiradzkiego 5a, 60-763 Poznań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia Rozbudowa drogi krajowej nr 92 w ramach zadania: „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 92 w miejscowości Barłogi (przysiółek Emilewo) na linią PKP” po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kole, Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarządu Zlewni w Kole oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu

postanawiam

I. Nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na Rozbudowie drogi krajowej nr 92 w ramach zadania: „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 92 w miejscowości Barłogi (przysiółek Emilewo) na linią PKP”

II. Określić zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, który powinien spełniać wymagania określone w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.), a w szczególności zawierać analizę podanych niżej zagadnień:

1. Opisać planowane przedsięwzięcie, w tym rozwiązania technologiczne i eksploatacyjne, z uwzględnieniem budowy i przebudowy kolidującej infrastruktury, niwelety terenu obiektów inżynieryjnych.

2. Przedstawić przybliżony harmonogram czasowy prac i wynikające z tego ewentualne oddziaływania skumulowane, związane z czasowym zamknięciem danych odcinków i poruszaniem się zwiększonej ilości samochodów w tym czasie po innych drogach.

3. Wskazać przewidywany okres i czas trwania budowy, eksploatacji i ewentualnej likwidacji przedsięwzięcia.

4. Wskazać warianty realizacji przedsięwzięcia, a ich oddziaływania przedstawić w takim samym stopniu szczegółowości jak wariant proponowany do realizacji.

5. W zakresie ochrony przed hałasem i wibracjami:

1)Określić najmniej korzystne parametry eksploatacyjne i technologiczne przedsięwzięcia mające wpływ na wielkość emisji hałasu w roku oddania inwestycji do użytkowania oraz na dalsze lata prognozy, w tym: natężenie, strukturę i prędkość ruchu z podziałem na porę dnia (od godz. 6.00 do godz. 22.00) i w nocy ( od godz. 22.00 do godz. 6.00), rodzaj nawierzchni, niweleta drogi: uzasadnić przyjęta prognozę natężenia ruchu.

2)Określić zagospodarowanie i przeznaczenie terenu zgodnie z art.113 i art.115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska oraz z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Rejony występowania terenów wymagających ochrony akustycznej zaznaczyć na mapie i wyróżnić ze względu na uwarunkowania akustyczne. Przy określaniu zagospodarowania i przeznaczenia terenu uwzględnić informacje wynikające z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz faktycznie zagospodarowanie terenu. Dla terenów , dla których obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określić granicę terenu faktycznie zagospodarowanego.

3)Określić wartości poziomów hałasu na granicy najbliższych terenów wymagających ochrony przed hałasem zlokalizowanych wzdłuż przedsięwzięcia przed elewacją budynków mieszkalnych i budynków o innej funkcji chronionej, w przyjętych okresach prognozy z uwzględnieniem oddziaływania planowanego przedsięwzięcia.

4)Określenie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w postaci czytelnych map z izoliniami poziomu dźwięku odpowiadającymi dopuszczalnym poziomom hałasu, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, zróżnicowanych ze względu na rodzaj terenu. Uwzględnić należy sytuację, przed i po zastosowaniu ewentualnych zabezpieczeń. Ponadto, na mapach akustycznych należy przedstawić: kilometraż drogi ( co 50m), lokalizację granic terenów wymagających ochrony akustycznej (z uwzględnieniem faktycznego zagospodarowania i przeznaczenia terenów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego), budynki mieszkalne lub o innej funkcji wymagającej ochrony akustycznej oraz pozostałe budynki, lokalizację punktów obliczeniowych (na granicy terenów chronionych oraz przed elewacją budynków). W obliczeniach uwzględnić wysokość, na której wyznaczono izolinie oraz punkty obliczeniowe, w zależności od ich lokalizacji.

5)Dołączyć wydruki komputerowe zawierające pełne dane wejściowe do programu modelującego rozprzestrzenianie się hałasu w środowisku. Przeprowadzona symulacja powinna zostać wykonania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego, unijnego, przy zastosowaniu rekomendowanego programu do obliczeń rozprzestrzeniania hałasu w środowisku. W obliczeniach przeznaczenia najbardziej niekorzystne występujące w praktyce momenty eksploatacji przedmiotowej drogi czyli np. najbardziej niekorzystne szesnaście i osiem godzin, odpowiednio dla pory dnia i nocy, pod względem ilości przejeżdżających pojazdów i ich typów.

6)W przypadku wystąpienia przekroczeń akustycznych standardów jakości środowiska określić środki organizacyjne, techniczne lub technologiczne ograniczające emisję hałasu co najmniej do poziomów dopuszczalnych.

7) Możliwość lokalizacji ewentualnych ekranów akustycznych zbadać pod katem zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

8) W przypadku braku skutecznych środków technicznych, technologicznych i organizacyjnych zapewniających akustyczne standardy jakości środowiska rozważyć utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

9) Ocenić, czy wystąpi pośrednie oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia, jako zmianę istniejących warunków akustycznych na terenach, na których oddziaływanie pośrednie może mieć znaczenie.

10) Określić skumulowane oddziaływanie przedsięwzięcia z odcinkami niewychodzącymi w zakresie przedsięwzięcia oraz z przebiegającą przez teren przedsięwzięcia linia kolejową. W tym celu określić poziom hałasu od przedmiotowego przedsięwzięcia, poziom hałasu od odcinków nie wchodzących w zakresie przedsięwzięcia oraz od linii kolejowej (osobno) oraz poziom hałasu od całej drogi i układu komunikacyjnego. Uwzględnić ewentualne zabezpieczenia przeciwhałasowe.

11) Przedstawić założenia do ewentualnej analizy porealizacyjnej, w tym lokalizację przekroju pomiarowego, warunki wykonania pomiarów, terminy oraz krotność wykonywania pomiarów.

12) Ocenić oddziaływanie akustyczne na etapie budowy wraz ze wskazaniem środków minimalizujących zagrożenia przed nadmierną emisją hałasu na tym etapie.

13) Ocenić oddziaływanie wibroakustyczne przedsięwzięcia na etapie budowy oraz eksploatacji.

6. W zakresie gospodarki wodno-ściekowej i hydrogeologii:

1) Opisać warunki gruntowo-wodne na obszarze realizacji przedsięwzięcia.

2) Przedstawić rozwiązania techniczno-organizacyjne mające na celu ograniczenie negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne na etapie jego realizacji, w tym sposób zabezpieczenia placów budowy, baz surowcowo- materiałowych i parków maszyn oraz proponowane miejsca ich lokalizacji.

3) Przedstawić informacje dotyczące wielkości spływu wód opadowych i roztopowych z obszaru realizacji przedsięwzięcia oraz sposób ich zagospodarowania.

4) Wskazać ilość zawiesiny ogólnej i węglowodorów ropopodobnych, a także rodzaj i przewidywaną lokalizację urządzeń podczyszczających.

7. W zakresie gospodarki odpadami:

1) Przedstawić rodzaje, ilości oraz sposoby zagospodarowania odpadów poszczególnych rodzajów, które mogą powstać na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia, uwzględniając Ustawę z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz. U. z 2023r. poz. 1587 z późn. zm.).

2) Wskazać sposoby zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ich ilości i negatywnego oddziaływania na środowisko.

3) W przypadku magazynowania odpadów, w szczególności niebezpiecznych, określić rozwiązania chroniące środowisko gruntowo- wodne przed jego zanieczyszczeniem.

8. Z zakresu ochrony przyrody:

1) Przedstawić aktualny opis elementów przyrodniczych znajdujących się na terenie przedsięwzięcia oraz na obszarze jego oddziaływania, zawierający informacje na temat występowania chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów wraz z podaniem źródła danych.

2) Wskazać maksymalną ilość drzew i krzewów przewidzianych do wycinki, gatunki oraz wymiary drzew, a także powierzchnie lasu przewidzianego do wycinki, wraz z uzasadnieniem skali planowanej wycinki.

3)Przedstawić działania minimalizujące starty przyrodnicze związane z wycinką drzew i krzewów.

4) Ocenić, odnosząc się do projektowanych parametrów drogi (natężenie ruchu, prędkość) czy droga stanowiła będzie barierę migracyjną dla zwierząt; wskazać lokalizację i minimalne parametry przejść dla zwierząt w tym płazów oraz wszystkie planowane rozwiązania mające na celu ograniczenie kolizji śmiertelności zwierząt na drodze.

5) Ocenić wpływ planowanego przedsięwzięcia na krajobraz i bioróżnorodność i wyjaśnić, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.

9. Z zakresu ochrony klimatu:

1) Wyjaśnić, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpływać na zmiany klimatu (z uwzględnieniem emisji gazów cieplarnianych) i wskazać rozwiązania łagodzące te zmiany.

2) Ocenić odporność przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, w tym przystosowanie przedsięwzięcia do postępujących zmian klimatu związanych m.in. z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, susza, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu. Opisać działania adaptacyjne w tym zakresie.

Uzasadnienie

 W dniu 14 listopada 2024 r. inwestor wystąpił do Wójta Gminy Grzegorzew z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na Rozbudowie drogi krajowej nr 92 w ramach zadania: „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 92 w miejscowości Barłogi (przysiółek Emilewo) na linią PKP”

Rodzaj , parametry techniczne oraz zasięg potencjalnego oddziaływania na środowisko przedmiotowej inwestycji zaliczają ją do grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz.U. z 2019 r. , poz. 1839 ze zm. ).

 W oparciu o art.74 ust. 3a ustawy ooś, uwzględniając analizę dokumentacji, w szczególności lokalizację przedsięwzięcia, organ uznał, że stronami postepowania są wnioskodawca oraz podmioty, którym przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdujących się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie rozumianym jako przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się w odległości 100m od granic tego terenu.

 Działając zgodnie z art. 64 ust.1 ustawy ooś, Wójt Gminy Grzegorzew zwrócił się pismami Nr RDS.6220.4.2024 z dnia 22 listopada 2024 r. do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kole, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarządu Zlewni w Kole oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kole opinią sanitarną Nr ON-NS.9011.3.49.2024 z dnia 30.12.2024 r. nie stwierdził potrzeby, przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia Rozbudowa drogi krajowej nr 92 w ramach zadania: „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 92 w miejscowości Barłogi (przysiółek Emilewo) na linią PKP”

 Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole pismem Nr PO.ZZŚ.4901.399.2024.TC.2 z dnia 03.01.2025 r. po uzyskaniu od inwestora dodatkowych wyjaśnień do karty informacyjnej przedsięwzięcia nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego zadania. Natomiast wskazał na konieczność określenia w decyzji:

 1) Zaplecze budowy zorganizować z uwzględnieniem zasady minimalizacji zajęcia terenu i przekształcenia jego powierzchni;

2) Podłoże pod zaplecze zabezpieczyć przed ewentualnym wyciekiem substancji z urządzeń i maszyn budowlanych; miejsca przeznaczone do składowania substancji podatnych na przenikanie do gleby wyścielić materiałami izolacyjnymi;

3) Plac budowy wyposażyć w sorbenty, właściwie w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych;

4) w czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualne zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego.

5) tankowanie i prace serwisowe sprzętu budowlanego wykonywać w miejscach do tego przystosowanych;

6) w przypadku wykopów zdjąć warstwę urodzajną gleby i odłożyć na pryzmę, a następnie wykorzystać ją do ich zasypania lub zagospodarowania trenów zielonych na terenie zainwestowania.

 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem Nr WOO-IV.4220.215.2024.ZP.3 z dnia 5 lutego 2025 r. wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia pn.: Rozbudowa drogi krajowej nr 92 w ramach zadania: „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 92 w miejscowości Barłogi (przysiółek Emilewo) na linią PKP” istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 Wydając powyższą opinię Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wziął pod uwagę skalę przedsięwzięcia, rodzaj , jego charakter dodatkowo doprecyzował i wskazał na szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochroną przed hałasem, ochroną przyrody i bioróżnorodnością. Regionalny Dyrektor nałożył obowiązek określenia wpływu inwestycji na gospodarkę wodno-ściekową, odpady oraz zmiany klimatu i adaptacji do postępujących zmian klimatu.

 W oparciu o wyżej wymienione opinie organów opiniujących oraz o analizę własną dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, organ prowadzący postępowanie postanowił nałożyć na inwestora obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 Reasumując należy stwierdzić, iż przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia wykaże, czy zadanie spełniać będzie wymagania odnośnie ochrony przed hałasem, ochrony przyrody i bioróżnorodności oraz czy będzie miała wpływ na gospodarkę wodno-ściekową, odpady, zmianę klimatu i adaptację do postępujących zmian klimatu.

 Biorąc powyższe pod uwagę należało postanowić jak w sentencji.

Pouczenie

 Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie, za pośrednictwem Wójta Gminy Grzegorzew w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Podanie do publicznej wiadomości nastąpiło poprzez :

1.Zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej w zakładce ochrona środowiska / postepowanie w sprawie ocen oddziaływania na środowisko

2.Wywieszenie na tablicach ogłoszeń miejscowości BARŁOGI

3.Wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Grzegorzewie